Tuesday, October 6, 2009

Lepat Loi....

Para hadirin dan hadirat sekalian....berjumpa lagi kita dalam masak memasak..akhirnya saya berjaya mendapat masakan yang di beri nama "Lepat Loi" saya kurang pasti ejaannya dan sebutannya...sebab masakan ini khas dari kaum Bugis Johor......so bila raya di kampung saya makanan ini wajib ada....

Uniknya ianya berbentuk segitiga, kemudian bungkusan kecil segitiga di susun akan menjadi bentuk bulat di dalam daun pisang dan di ikat...penggunaan daun pisang amatlah penting sebab untuk jadikan bungkusan besar daun pisang di gunakan berlapis-lapis..agar bila di rebus tidak masuk air....masa rebusan memakan masa 6 hingga 8 jam untuk hasil yang baik dan ianya tahan lama untuk di simpan...

So kengkawan sekalian...silalah jamu mata jenis masakan ini....ini secara basic aja saya tahu....

Bungkusan besar

Setelah di buka bungkusan tersebut

Bentuk Segitiga

Isi dalam

Bahan utama adalah pulut.....so saya akan cuba untuk dapatkan pula masakan yang di panggil "Berasak"......

Sesiapa teringin makan boleh aja sila lawat kampung saya....hehehheheh

Adios

No comments:

Post a Comment