Tuesday, October 13, 2009

Apa ada di Kampung halaman?

wallaaaaaaaaaaa....hehhehe jom jalan-jalan dan cuci mata di persekitaran rumah keluarga saya di Johor...

Saya suka balik kampung kat Johor boleh melihat pemandangan hijau....berkebun sayur....terus rasa nak balik kampung pulak...

Ibu saya menyahut seruan kerajaan tanam sayur sendiri di rumah....

Kacang Bende ni manisnya bila petik terus masak....

Ubi ni nampak aja besar isinya belum lagi..tua...

Pokok Pisang pun gemuk-gemuk...

Apa rahsianya tanaman ibu bapa saya gemuk-gemuk huhuhu adalah baja hasil tahi lembu....sebab tu tanaman semua gemuk termasuk pokok bunga....semua pakai baja asli.

Bapa saya ada bela lembu tapi saya tak ambik pun gambar lembu ambik gambar lain....iaitu...

Entahlah banyak sangat tanaman bercampur aduk...

Ni kandang lembu bapa saya...lembu ada lebih kurang 30 ekor...sesiapa yang dok Johor agak-agak nak beli lembu datang umah ibu bapa saya boleh pilih nak beli lembu yang mana...kecik, besar, gemuk, kurus, montel, cute pun ada pilih-pilih..

Ni tempat nak cincang rumput lembu...lembu ni kejernya makan makan dan makan tak kira siang malam....huhuhu

Begitualah kehidupan di kampung.....kalau kita rajin berbudi kepada tanah apa aja kita boleh buat..janji usaha...dah jimat sikit duit beli sayur...tapi jangan memberi alasan rumah tinggi tak boleh bercucuk tanam...salah tu....negara kita mempunyi teknologi tanaman sayur yang boleh di jalankan di rumah tinggi...contohnya hydroponic, rajin tak rajin ajalah...saya memang tak tanamlah...hahhahaha sebab saya malas...hehheheheh

Adios

No comments:

Post a Comment