Thursday, July 30, 2009

Dari Malaysia berkampung Di Indonesia...Trip 1

Tuan-tuan, puan-puan, dek non sekalian kali ini saya akan menceritakan kisah kami ke Kepualauan Riau Indonesia....bukan ke Bandung or Jakarta untuk membeli dan kemudian belah atau mencari baju sulam Bukit Tinggi tidak sama sekali.

Saya dengan rasminya pergi melawat nenek saya yang menetap di sana......maka teratak indah nan permai nenek saya ingin di kunjungi......tapi saya warga negara Malayisa harap maklum...kan ada pulak yang kata aku orang Indon hehehe.

Di pendekkan cerita inilah detik hari pertama kami ke sana. Maka kami pun bertolak ke sana melalui Pelabuhan Kukup-Pontian-Johor-Malaysia dengan hanya menaiki feri selama 45 minit akan sampai di Tanjung Balai Karimun-Indonesia. Jangan lupa walaupun sekejap sahaja pasport di perlukan untuk ke sana tidak perlu visa hanya tiket sahaja. Jangan lupa juga wang bekalan yang secukupnya tidak perlu banyak kerana bila di tukar rupiah anda akan menjadi jutawan Indonesia....hahhaha mari-mari....dulu saya tukar RM350.00 jadi RP1,000,000.00 tukaran sekarang saya kurang pasti....

Sakit pinggang tunggu feri mama.....

Xcited nak naik feri

Oooo inilah rupa tuan blog ingatkan siapa tadi....sungguh bam bam...hahahah sila gelak dalam hati nanti bos tahu curi-curi upadate blog....hehehehe...ops dah lari topik pula...perjalan tadi di teruskan lagi.....

Sampai di Tanjung Balai Karimun tunjukkan pasport anda untuk di sahkan taklah kan di panggil pendatang haram pula.....setelah berhenti rehat dan acara makan-makan, maka perjalanan akan di teruskan pula ke Urung-Indonesia juga menaiki feri selama 45 minit...oh macam lama juga kan tak sampai-sampai...heheh sabar akan sampai punya ke rumah nenek....

Pelabuhan Kukup dari sisi tepi belum masa untuk check in.. kena tunggu sampai kena panggil

Pelabuhan menuju ke Urung-Indonesia

Mesti ada yang tanya kenapa tak naik kapal terbang atau jet persendirian cewah macamlah aku ada beli....aku rasa ada beli jet tapi anak buat main banyak dah rosak so tak boleh guna kena hantar bengkel dulu untuk baiki...ini orang selalu panggil ayat "POYOS"...heheh maaflah sekalian pembaca blog rumah nenek saya tiada landasan untuk mendarat, maka kenalah naik feri sahaja....kalau tengok ni kira macam perkampungan pendalaman sungguh ngan tak ada kemudahan awam yang canggih, bekalan elektrik yang canggih, bekalan air yang canggih dan sekalian yang canggih tiada di rumah nenek inilah hakikat pembangunan Indonesia...mereka hanya akan membangunkan kawasan yang boleh di jadikan pelancong untuk mendarat....bukan di kawasan pendalam seperti PM kita war-warkan cewah politik pula... lagi sekali "POYOS".

Tapi saya suka kerana ketenagannya yang amat tinggi nilainya tiada tandingan di bandar....tiada lagi pencemaran udara...dan segala bentuk pencemaran berlaku semuanya fresh.....

Naik "Oplet" menuju ke palabuhan untuk Ke Urung

Baiklah perjalan di teruskan lagi....kami naik "Oplet" saya tak tahulah orang lain panggil apa, ini bahasa yang nenek saya gunakan, orang Indonesia yang lain mungkin ada perkataan lain. Malaysia saya panggil van yang di ubah suai macam van ambik budak sekolah...heheh tahukan macam mana keadaannya...ni pengangkutan awam kira yang canggihlah...buat masa ini...kalau ko kaya sewa aja driver aku tak sewa kan tak feeeeeeeeelllll aku nak rasa macam mana mula-mula aku jejak rumah nenek aku begitulah hingga saat ini....sungguh aironinya (betul ke eja ni dah macam makaroni) hentam sahaja....

Terujanya naik "Oplet"

"Oplet"

Taraaaaa......inilah "Oplet" dari pandangan penuh sepenuhnya serupa van gitu...maka perjalanan akan di teruskan dalam episod akan datang....wah saya ingin buat entry macam buat drama bersambung gitu nak tengok episod mana paling panjang....hahahaha...layang ajalah ya....

Adios

No comments:

Post a Comment