Wednesday, September 30, 2009

Masakan di Pagi Raya

Mari mengenal masakan dari kampung saya.....Kg Benut, Pontian, Johor....ni Segamat rumah Puan Serai tak jumpa makanan ni....

Malam raya tahun ini, di sambut rumah sendiri pagi Sabtu sebelum raya saya pegi pasar Sek.6 Shah Alam...jalan punya jalan jumpa daun kelapa....tak fikir nak buat apa saya pun beli, cakap ngan suami comei nak buat Lepat...dia pun cakap buat sekalilah ketupat.....maka ngan penuh tenaga sambil berhempas pulas ngan anak comei lagi maka terhasil juga benda alah di bawah ini....

Kalau di kampung saya amatlah sinonam masakan ini.... belum lagi tunjuk Berasak ngan Lepat Loi....saya lupa nak ambik gambar...nanti raya haji saya cuba cari....lauk pauk lupa pula nak ambik gambar.....Jangan cakap dok umah tinggi saya tak mampu buat hehehhehe saya rebus semuanya atas dapur gas kalau kampung boleh juga rebus atas dapur kayu...tapi orang kampung dah malas juga tenggek juga atas dapur gas....


Ketupat + Lepat

Rebus ambik masa 4 jam untuk hasil yang memberangsangkan....hehhehe

Lotih makcik jaga api sampai tengah malam dua beranak lagi poyo konon-konon nak tunggu selamat belayar, bila kejut suruh tolong angkat dari periuk... bangun nak mandi sebab ingat dah pagi, nak pegi semayang raya.....

Pagi-pagi kami bertolak ke rumah Abang di Serendah....Semayang raya pun kat tengah jalan punyalah kejar masa ni.....

Best juga raya rumah sendiri ni...tak pening kepala sangat nak masak memasak ni......dah habis cite pegi sambung buat keje....

Adios

No comments:

Post a Comment